magnify

Paklausos dėsnis

Paklausos dėsnis teigia: pirkėjai nori ir gali įsigyti daugiau prekių ar paslaugų esant mažesnėms kainoms ir mažiau – esant didesnėms kainoms, kai kiti paklausą lemiantys veiksniai nesikeičia. Paklausos dėsnis paaiškinamas tuo, kad:

  • daugumoje atvejų veikia taip vadinamas kainos barjeras: kainai didėjant, kažkokiai daliai žmonių prekė ar paslauga tampa neprieinama ir jie nebegalės jos nusipirkti. Kuo kaina bus didesnė, tuo atsiras daugiau žmonių, kurie šio kainos barjero peržengti negalės. Ir atvirkščiai, kainai sumažėjus, atsiras daugiau vartotojų, kuriems prekė ar paslauga taps įperkama, jos bus perkamos dažniau ir didesniais kiekiais. Visose šalyse vykdomi išpardavimai, kai, siekiant padidinti paklausos kiekį, produktų kainos labai sumažinamos, kartais – net iki gamybos kaštų lygio. Šis pavyzdys iliustruoja kainų barjero sumažinimą;
  • sumažėjus prekės ar paslaugos kainai, padidėjusį jos paklausos kiekį galima paaiškinti atsirandančiu pajamų efektu. Šis efektas atsiranda, kai, sumažėjus prekės ar paslaugos kainai, ,,sutaupoma“ dalis pirkėjo pajamų. Pats pajamų dydis nepasikeičia, tačiau ekonomija leidžia pirkėjui už ,,sutaupytą“ pinigų sumą įsigyti papildomą tos rūšies prekių ar paslaugų kiekį. Pvz., jei obuolių kaina sumažės nuo 4 iki 3 Lt/kg, pirkėjas už 12 Lt vietoj 3 kilogramų obuolių dabar galės nusipirkti 4 kilogramus, nors jo pajamos nepasikeitė. Jos padidėjo tik santykinai sumažėjus obuolių kainai;
  • prekės ar paslaugos paklausos kiekio padidėjimą, sumažėjus jos kainai, galima paaiškinti ir pakeičiamumo efektu. Šis efektas siejasi su pasirinkimo problema. Jei vieno iš pakeičiančių produktų (pakaitalų) kaina sumažėja, tai pirkėjas bus linkęs pirkti pigesnį produktą ir nebepirks kito, tapusio, lyginant su pasirinktuoju, santykinai brangesniu. Pvz., jei obuoliai atpigo 2 kartus, o kriaušių kaina nepasikeitė, dauguma pirkėjų pirks mažiau kriaušių ir daugiau obuolių;
  • prekės ar paslaugos paklausos kiekio padidėjimą, sumažėjus jos kainai, galima paaiškinti ir mažėjančiu ribiniu (papildomu) naudingumu. Tarkime, kad karštą vasaros dieną jūs leidžiate paplūdimyje ir norėtumėte atsigaivinti. Tuo pasinaudos apsukrūs verslininkai ir pasiūlys jums porciją ledų. Pasitenkinimas, malonumas, arba kitaip – naudingumas, suvalgius pirmąją ledų porciją, bus labai didelis. Antroji porcija teiks mažiau pasitenkinimo, t. y. jo ribinis naudingumas bus mažesnis. Trečiąją ledų porciją, tikėtina, jūs sutiksite pirkti tik tuomet, jei ji mažiau kainuotų, nes jo ribinis naudingumas bus labai mažas.

Tai paaiškina, kodėl paklausos kreivė leidžiasi žemyn iš kairės į dešinę ir turi neigiamą nuolydį.

© Bronė Narkevičienė